Karakteristik dan Fungsi Uang

Uang adalah sesuatu yang secara umum diterima sebagai pembayaran atas barang dan jasa. Uang memiliki ciri; dapat dibagi, mudah dibawa, tahan lama, sukar dipalsu, dan harus memiliki nilai yang stabil. 

 

Fungsi Uang

  1. Alat pertukaran (medium of exchange)-sarana untuk mempermudah transaksi bisnis dan menghilangkan kebutuhan sistem transaksi barter.
  2. Satuan hitungan (unit of account)- baku umum untuk mengukur nilai semua barang dan jasa
  3. Penyimpan nilai sementara (temporary store of value) – cara menyimpan kekayaan yang terkumpul sampai si pemilik membutuhkannya untuk membeli barang baru. 

 

Mengapa Bisnis Membutuhkan Uang/Dana??

  1. Untuk menjalankan usaha sehari-hari
  2. Menggaji pekerja
  3. Membayar persediaan
  4. Membayar bunga pinjaman
  5. Membayar deviden kepada pemegang saham
  6. Membeli fasilitas, perlengkapan dls 

 

Sumber Dana

  • Modal utang (debt capital) merupakan dana yang diperoleh melalui peminjaman
  • Modal equitas (equity capital) meliputi dana yang disediakan pemilik perusahaan ketika mereka meng-investasikan kembali penghasilannya, menambah setoran modalnya, menjual aktiva, menerbitkan saham kepada masyarakat umum atau menghimpun iuran dari investor dan pemodal ventura. 

Sumber dana jangka pendek

  • Kredit perdagangan (trade credit) yang diberikan oleh pemasok
  • Pinjaman bank tanpa anggunan

Sumber dana jangka panjang

  • Pinjaman dari lembaga keuangan
  • Obligasi yaitu sertifikat pengakuan utang yg dijual untuk menghimpun dana
  • Pembiayaan dengan equitas. 

3 komentar:

  1. LOI THERESA

    Pada masa ini, kami memberi pinjaman kepada orang Asia Asia liar pertaruhan dunia liar

    negara dan sebagainya. @ 2% Kadar Faedah dengan NO KAWALAN KREDIT dari USD5000, hingga berbilion dolar dalam tempoh 12-144 Bulan.

    REMUNERASI LENDING kami bermula dalam masa 3 bulan selepas penerima menerima pinjaman pada hari kelulusan dan kami menawarkan pelbagai

    daripada pinjaman, termasuk:
    * Penyatuan hutang
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Peribadi
    * Pinjaman Rumah
    * Pinjaman Kewangan Kereta

    ✔. Senarai hitam boleh dikenakan

    ✔. NO CHECK CREDIT

    Kajian ✔.Debt atau perintah mahkamah boleh dikenakan

    ✔.ETC boleh memohon.
    Pinjaman Tunai Theresa Syarikat ini adalah a

    filem pinjaman berdaftar dan dibenarkan dan kami menawarkan pinjaman kepada semua warganegara yang tersenarai hitam, tidak semak KREDIT.

    Terapkan sekarang dengan nombor mudah alih anda, nombor ID, nama penuh, jumlah pinjaman dan tempoh pinjaman kepada E-mel

    : Nombor pejabat Theresaloancompany@gmail.com ++ 12817208403

    Untuk kejelasan lanjut, jangan ragu untuk menghubungi kami atau WhatsApp (+12817208403).

    Salam sejahtera,

    Ada

    Pengiklan Pinjaman (Pr),

    Pinjaman Theresa 📩

    BalasHapus
  2. As reported by Stanford Medical, It is really the ONLY reason this country's women get to live 10 years more and weigh 42 lbs less than us.

    (And actually, it has absoloutely NOTHING to do with genetics or some secret exercise and absolutely EVERYTHING to around "how" they are eating.)

    BTW, I said "HOW", not "WHAT"...

    Tap on this link to reveal if this little quiz can help you decipher your true weight loss potential

    BalasHapus
  3. nama saya Redzuan Sarina Binti dari PULAU PINANG,
    MALAYSIA. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Rossa kerana membantu saya mendapatkan pinjaman. selama tiga bulan, saya telah mencari pinjaman untuk melunaskan hutang, setiap orang yang saya temui ditipu dan mengambil wang saya sehingga akhirnya saya melihat kisah Cik Masitah Ayob dan alamat laman web syarikat yang dikongsinya. Syarikat itu kemudian memberi saya pinjaman sebanyak RM470,000 yang saya minta. syarikat juga dapat membantu anda. kerana syarikat itu juga telah menolong beberapa rakan saya yang lain. Sekiranya anda memerlukan bantuan kewangan, sila hubungi syarikat ROSSA FINANCE melalui e-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
    Syarikat itu tidak tahu bahawa saya melakukan ini dengan menyebarkan niat baik syarikat kepada saya, tetapi saya merasakan saya harus membagikannya kepada anda semua untuk membebaskan diri daripada penipu, berhati-hati dengan peniru dan hubungi syarikat pinjaman yang betul. Di bawah ini adalah kata-kata semangat bagi mereka yang mencari pemberi pinjaman swasta yang jujur ​​dan jujur.
    "jika anda memerlukan pinjaman untuk membayar kredit dan hutang? Adakah anda memerlukan kewangan untuk menubuhkan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk melaksanakan projek besar? Adakah anda memerlukan pinjaman kuliah? Adakah anda memerlukan dana untuk pelbagai tujuan lain?" ? Inilah e-mel saya untuk sebarang pertanyaan mengenai ibu rossa,
    e-mel saya: redzuansarinabinti2020@gmail.com
    nombor saya + 601616345654
    E-mel ibu rossa: Rossastanleyloancompany@gmail.com
    syarikat rossa Call / text / WhatsApp: +1 (213) -315-3118
    Laman web: www.rossastanleyloan.org
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor

    BalasHapus